Co myślicie o koncepcji Boga Szestowa?
Bóg Lwa Szestowa
http://www.magazyn.ekumenizm.pl/content ... 292930.htm
Mnie się wydaje bardzo ciekawa
Bóg Lwa Szestowa
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- JacekK
- Posty: 192
- Rejestracja: 29 lip 2011, 11:27
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Bóg Lwa Szestowa
W artykule zwróciłem uwagę na fakt, że Szestow Boga Biblii nazywa Bogiem obrażonym.Paulina_____ pisze:Co myślicie o koncepcji Boga Szestowa?
Bóg Lwa Szestowa
http://www.magazyn.ekumenizm.pl/content ... 292930.htm
Mnie się wydaje bardzo ciekawa
Proszę przeczytajmy.
„Bóg Pisma Świętego, zdaniem L. Szestowa, jest Bogiem obrażonym, rozgniewanym, mściwym, przejednanym, ingerującym w najdrobniejsze sprawy ludzkie (np. Kana Galilejska). Bogu można i należy przypisywać ludzkie namiętności. Nie mają zatem, według niego, racji filozofowie średniowieczni, upatrujący w tych sformułowaniach, jedynie alegorię, i chcący „oczyścić” chrześcijaństwo z „prostackiego” pojmowania Boga. Takie pojmowanie Boga – jest pojmowaniem prawdziwym, zaś Bóg pozbawiony uczuć – nie gniewający się, nie grożący, nie radujący się z „jednego nawróconego grzesznika”, nie byłby Bogiem żywym, ale tylko martwym i nieruchomym idolem.”
Przypomniał mi się pewien werset Biblijny.
Kaznodziei 7:9
Nie śpiesz się w duchu do obrażania się, bo obraza spoczywa w zanadrzu głupców.
Co o tym myśleć?
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: Bóg Lwa Szestowa
EMET:
Nawiązując do zapodanego w post -
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... ht=#190685
wątku 'obrażania się' Boga oraz do przywołanego tekstu Qoheleta 7:9, mamy: "Nie śpiesz się w duchu do obrażania się, bo obraza spoczywa w zanadrzu głupców." - oddanie PNŚ.
Teraz oddanie z 'Interlinii Vocatio': "Nie_śpiesz_się w_duchu_twoim do_gniewania [hebr.: < lĭkh‛ôs > /= < lĭch‛ôs >/, rdzenny: < kā‛ăs >], ponieważ gniew [hebr.: < khă‛ăs > /= < chă‛ăs >/] wewnątrz głupców pozostaje.". Inne Przekłady bardziej skłaniają się ku wariantowi z 'gniewem', chociaż nie każdorazowo w każdym tekście, gdzie użyto odnośne wyraż. hebr.
Ba bazie rdzennego - < kā‛ăs > - mamy miejsca w tekście BH: Powt. Prawa 4:25; 9:18; 31:29; 32:16, 21[2x]; Sędziów 2:12; 1 Samuela 1:6, 7; 1 Królów 14:9, 15; 15:30; 16:2, 7, 13, 26, 33; 21:22; 22:54/53/; 2 Królów 17:11, 17; 21:6, 15; 22:17; 23:19, 26; 2 Kronik 16:10; 28:25; 33:6; 34:25; Nehemiasza 3:33/4:1/, 37/4:5/; Psalm 78:58; 106:29; 112:10; Qoheleta 5:16/17/; 7:9; Izajasza 65:3; Jeremiasza 7:18, 19; 8:19; 11:17; 25:6, 7[2x]; 32:29, 30, 32; 44:3, 8; Ezechiela 8:17; 16:26, 42; 32:9; Ozeasza 12:15/14/. Razem: 55 miejsc w 53 wersetach.
Po przeczytaniu tych wersetów, proszę rozstrzygnąć: na ile słuszne są posądzenia Boga iż jest tzw. 'obrażalskim': czy to raczej ludzie mają skłonność do obrażania Boga lub bliźniego, ew. 'bycie obrażalskimi'...
Stephanos, ps. EMET
Nawiązując do zapodanego w post -
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... ht=#190685
wątku 'obrażania się' Boga oraz do przywołanego tekstu Qoheleta 7:9, mamy: "Nie śpiesz się w duchu do obrażania się, bo obraza spoczywa w zanadrzu głupców." - oddanie PNŚ.
Teraz oddanie z 'Interlinii Vocatio': "Nie_śpiesz_się w_duchu_twoim do_gniewania [hebr.: < lĭkh‛ôs > /= < lĭch‛ôs >/, rdzenny: < kā‛ăs >], ponieważ gniew [hebr.: < khă‛ăs > /= < chă‛ăs >/] wewnątrz głupców pozostaje.". Inne Przekłady bardziej skłaniają się ku wariantowi z 'gniewem', chociaż nie każdorazowo w każdym tekście, gdzie użyto odnośne wyraż. hebr.
Ba bazie rdzennego - < kā‛ăs > - mamy miejsca w tekście BH: Powt. Prawa 4:25; 9:18; 31:29; 32:16, 21[2x]; Sędziów 2:12; 1 Samuela 1:6, 7; 1 Królów 14:9, 15; 15:30; 16:2, 7, 13, 26, 33; 21:22; 22:54/53/; 2 Królów 17:11, 17; 21:6, 15; 22:17; 23:19, 26; 2 Kronik 16:10; 28:25; 33:6; 34:25; Nehemiasza 3:33/4:1/, 37/4:5/; Psalm 78:58; 106:29; 112:10; Qoheleta 5:16/17/; 7:9; Izajasza 65:3; Jeremiasza 7:18, 19; 8:19; 11:17; 25:6, 7[2x]; 32:29, 30, 32; 44:3, 8; Ezechiela 8:17; 16:26, 42; 32:9; Ozeasza 12:15/14/. Razem: 55 miejsc w 53 wersetach.
Po przeczytaniu tych wersetów, proszę rozstrzygnąć: na ile słuszne są posądzenia Boga iż jest tzw. 'obrażalskim': czy to raczej ludzie mają skłonność do obrażania Boga lub bliźniego, ew. 'bycie obrażalskimi'...
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.